Tomoshop WhatsApp Help Contact via WhatsApp
Tomoshop wishlist
Tomoshop shopping cart
0
Tomoshop.nl
Tomoshop wishlist
Tomoshop shopping cart
0

YouTube

Tomos valse lucht

Wat is valse lucht?

Valse lucht betekent dat er ongewenst extra lucht in de motor komt, niet via het luchtfilter maar langs lekkende pakkingen of openingen. Zo’n lek zorgt ervoor dat de lucht/brandstofverhouding te arm wordt. In de praktijk herken je valse lucht vaak doordat het stationair toerental onnatuurlijk hoog is, bij stationair gas geven niet meer daalt in toeren of dat de motor extra grote sproeiers nodig heeft om te lopen, moeilijk start of dat je Tomos helemaal niet loopt.

Gevolgen van valse lucht: Hierdoor wordt het mengsel te arm (te veel lucht, te weinig benzine). Met een arm mengsel koelt en smeert je motor niet voldoende. Je brommer kan dan haperen, uitvallen of zelfs een warmloper of vastloper krijgen als gevolg. Het is dus belangrijk dat je dit zo snel mogelijk aanpakt om schade te voorkomen.

Testen voor valse lucht

De deotest

De “deotest” is een supermakkelijke manier om te zien of je valse lucht trekt. Je gebruikt gewoon een spuitbus (bijvoorbeeld deodorant of remmenreiniger) om langs alle pakkingen en aansluitingen van je cilinder en inlaat te sprayen.

Hoe werkt het?

De spuitbus spuit een licht ontvlambare damp. Als er ergens lucht lekt, wordt dit daar ingezogen en verandert het mengsel in de motor. Daardoor merk je meteen een korte verandering in het toerental: de motor zakt of schiet bijvoorbeeld ineens in de toeren, loopt kort wel netjes stationair of valt ineens uit. Zodra de motor anders gaat lopen als je bij een bepaalde aansluiting sprayt, weet je dat het daar valse lucht trekt.

Benodigd gereedschap en materialen

Deotest stappenplan

  1. Stationair laten lopen: Start je Tomos en laat deze stationair lopen. (Het kan dat de Tomos helemaal niet wil starten. Bij pakkingen spuiten kan er dan voor zorgen dat hij juist wel aanslaat.)
  2. Spuit langs alle aansluitingen: Spuit de deo of remreiniger kort op de verbinding tussen het spruitstuk en de carburateur, spruitstukpakkingen, voetpakking, koppakking en bougie. Let op: spuit niet richting je luchtfilter.
  3. Let op toerentalveranderingen: Loopt de motor even sneller of gaat hij haperen als je spuit, dan zit daar de lekkage.
  4. Lekkende pakking vervangen: Vervang de lekke pakking met een nieuwe. Voor extra zekerheid kun je een laagje vloeibare pakking aanbrengen en 24 uur laten drogen voordat je de Tomos start.
  5. Carburateur opnieuw afstellen: Na het oplossen van de valse lucht moet je je Tomos opnieuw afstellen. In onze video en blog leggen we uit hoe.
  6. Opnieuw checken: Voer nogmaals de deotest uit om te controleren of je geen valse lucht meer trekt.
Tomos snorfiets naar brommer keuren bij scooterzaak!
Tomos snorfiets naar brommer keuren bij scooterzaak!
In deze video gaat Stijn met de opgevoerde snorfiets Tomos naar een lokale scooterzaak om hem om te laten keuren naar Tomos bromfiets! Op deze Tomos A...
HPI PVL MVT? Welke ontsteking moet er op jouw TOMOS?
De ontsteking van je Tomos afstellen. Het is een flink karwei, afhankelijk van welke ontsteking en setup die je hebt. ...
HPI PVL MVT? Welke ontsteking moet er op jouw TOMOS?
Onze klanten zijn zeer tevreden over onze service!
Tomoshop WhatsApp Contact