YouTube
Keerringen vervangen in een Tomos | Handleiding & Tips
Op zoek naar een stap-voor-stap gids om de keerringen in je Tomos motor te vervangen? In deze handleiding leggen we uit wat een keerring precies is, hoe deze werkt en hoe je met de juiste gereedschappen schade voorkomt. Zo behoud je optimale motorprestaties en voorkom je onnodige kosten.
Wat is een keerring?
Een keerring is een afdichtingsring die lekkages voorkomt en vuil buiten houdt. In een Tomos motor zorgt de keerring ervoor dat ATF-olie en brandstof mengsel op de juiste plaats blijven, terwijl ongewenste lucht en vuil niet naar binnen kunnen dringen. Bovendien behoudt een keerring de juiste carterdruk, zodat het mengsel van olie en brandstof optimaal wordt aangezogen.
Hoewel een keerring vergelijkbaar is met een pakking, onderscheidt deze zich doordat hij speciaal is ontworpen voor roterende assen,bijvoorbeeld de krukas. Hierdoor blijft de motor lang soepel lopen zonder olielekkage of verminderde prestaties.
Hoe werkt een keerring?
Een keerring bevat een flexibele rubberen lip en een veer aan de binnenkant. De veer houdt de keerring continu strak tegen de as, zodat de lip een afdichting vormt. Zo wordt voorkomen dat vloeistoffen, vuil of lucht naar binnen komen.
Bij de krukas zorgt de keerring bovendien voor de juiste carterdruk, zodat alleen het gewenste mengsel van olie en brandstof naar boven stroomt. Zonder een goed werkende keerring kan de motor onregelmatig lopen of zelfs schade oplopen door ongecontroleerd olieverlies of vuil in de motor.
Hoe zie ik of mijn keerring kapot is?
Een kapotte keerring herken je vaak aan de volgende signalen:
- Dikke witte rook uit de uitlaat: De olie verbrand mee met het brandstof mengsel. Dit produceerd een dikke witte rook.
- Valse lucht: Achter je ontsteking zit ook een keerring. Als deze lek is trekt je motor hier vanaf valse lucht.
- ATF-olie op het voortandwiel en achterwiel: Bij een lekker aandrijfas keerring lekt er olie op je voortandwiel. Dit spetterd weer door met vuil op je ketting en achterwiel.
Herken je één of meer van deze symptomen? Dan is het zaak om snel over te gaan tot vervanging. Bekijk ons aanbod keerringen en vervang tijdig om motorschade te voorkomen.
Wat doen kapotte keerringen met de motor?
Een defecte keerring kan leiden tot:
- Olieverlies: De motor wordt onvoldoende gesmeerd en raakt oververhit.
- Versnelde slijtage: Bewegende onderdelen slijten sneller door een gebrek aan smering.
- Inkomend vuil en water: Er kan vuil en water in het motorblok komen, wat roestvorming en slijtage veroorzaakt.
- Slechtere motorprestaties: Trillingen, ongebruikelijke geluiden en een onregelmatig lopende motor zijn het gevolg hiervan.
Vervang een versleten keerring tijdig om dure reparaties of een complete motor revisie te voorkomen. Bij Tomoshop.nl vind je hoogwaardige kwaliteit keerringen voor elke Tomos-motor.
Keerringen verwijderen en vervangen
Hoe verwijder je een keerring?
-
Voorbereiding werkplek
- Zorg dat het gebied rond de keerring grondig gereinigd is.
- Gebruik remreiniger of een schone doek om alle verontreinigingen te verwijderen.
-
Oude keerring losmaken
- Gebruik een platte schroevendraaier of een boortje.
- Steek de schroevendraaier voorzichtig onder de rand van de keerring.
- Wrik zachtjes totdat de keerring loskomt. Let op dat je de as of de behuizing niet beschadigt.
- Gebruik je een boortje? Boor dan voorzichtig in de keerring en zorg dat je niet te diep gaat om schade aan andere onderdelen te voorkomen.
Hoe plaats je een nieuwe keerring?
-
Controleer de nieuwe keerring
- Vergelijk de afmetingen met de oude keerring en controleer of het veertje intact is.
- Zorg dat zowel het oppervlak waarop de keerring komt als de keerring zelf volledig schoon zijn. Reinig beide met remreiniger.
- Smeer een dun laagje olie of vet aan de binnenkant van de keerring en op de as om de montage te vergemakkelijken.
-
Keerring positioneren
- Druk de keerring voorzichtig met de hand op de juiste positie. Controleer de oriëntatie (binnen- en buitenzijde).
- Gebruik een passende dop of een stuk hout dat gelijk is aan de buitenmaat van de keerring.
- Tik de keerring voorzichtig met een rubberen hamer rondom gelijkmatig naar binnen. Zorg dat de keerring vlak en centraal zit, zonder scheefstand.
- Voorkom dat je de keerring te diep of tegen een lager aantikt, dit kan vervroegde slijtage veroorzaken.
Eindcontroles en herassemblage
Eindcontroles na het vervangen van de keerring
-
Visuele inspectie
- Controleer of de keerring zonder speling of scheefstand gelijkmatig en vlak in de behuizing is geplaatst.
-
Handmatige test
- Draai de motor (of krukas) met de hand enkele keren rond om te voelen of alles soepel beweegt zonder weerstand of abnormale geluiden.
-
Motor starten
- Start de motor en let op eventuele lekkages, geluiden of trillingen. Als alles goed is, draait de motor soepel zonder problemen.