YouTube
Tomos tandwielen en ketting vervangen + uitleg tandwielverhouding
Tomos tandwielverhoudingen
Wil je sneller optrekken of juist een hogere topsnelheid? Het aanpassen van de tandwielverhouding is een goedkope en makkelijke manier om je Tomos sneller te maken. In deze video en blog leer je de basis van tandwielverhoudingen en hoe je ze kunt aanpassen om het resultaat te krijgen dat je wilt.
Met de tandwielverhouding kun je bij een Tomos heel simpel de trekkracht of topsnelheid beïnvloeden, natuurlijk mits je genoeg vermogen hebt. Als voortandwiel wordt er bij de meeste modellen standaard een tandwiel met 26 tanden gebruikt. De achterzijde verschilt hierin afhankelijk of het een snorfiets of bromfiets uitvoering is. Daarnaast hebben de modellen zoals de Revival en Streetmate ook een andere tandwielverhouding. De modellen met kleine wielen zoals de Tomos Funtastic hebben ook weer een andere tandwielverhouding en tevens een ander type achtertandwiel.
Hieronder hebben wij enkele voorbeelden beschreven. Natuurlijk kun je naar wens als achtertandwiel ook bijvoorbeeld 26 of 28 tanden nemen, bijvoorbeeld als je niet te hard wilt gaan maar een middenweg zoekt voor jouw setup.
Plat en bol voortandwiel
De meeste Tomos modellen hebben een plat voortandwiel. Enkele modellen met een breed achterwiel, zoals de Revival en Funtastic, hebben een bol voortandwiel zodat de ketting verder naar buiten komt.


Trekkracht of topsnelheid
Wil je veel trekkracht / snel accelereren? Monteer een achtertandwiel met veel tanden. Let wel op: daarmee gaat je topsnelheid omlaag.
Wil je juist meer topsnelheid? Monteer een klein achtertandwiel. Je krijgt dan wel minder trekkracht, maar met een snelle setup kun je dat compenseren.
Let bij een groot achtertandwiel op dat je bij hoge toerentallen geen overtoeren maakt.
Tomos A3 / A35 / Flexer / Quadro / Luxe / Standard / Taxxity / S25 / Wizz'rd
Snorfiets:
- Voortandwiel 26 tanden
- Achtertandwiel 33 tanden
Bromfiets:
- Voortandwiel 26 tanden
- Achtertandwiel 22 tanden
Tomos Revival / Streetmate
Let bij de Tomos Revival op welk achternaaf je hebt. Deze is beschikbaar als 4- of 5-gaats achtertandwiel.
Snorfiets:
- Voortandwiel 26 tanden (bol type)
- Achtertandwiel 37 tanden
Bromfiets:
- Voortandwiel 26 tanden (bol type)
- Achtertandwiel 31 tanden
Tomos Funtastic / Funsport R
Snorfiets:
- Voortandwiel: 26 tanden (bol type)
- Achtertandwiel: 26 tanden (type met inwendige tanden, ook wel A3/A35 voortandwiel)
Bromfiets:
- Voortandwiel: 26 tanden (bol type)
- Achtertandwiel: 31 tanden (type met inwendige tanden, ook wel A3/A35 voortandwiel)
Tomos Youngst'R
Snorfiets:
- Voortandwiel: 26 tanden (bol type)
- Achtertandwiel: 31 tanden (type met inwendige tanden, ook wel A3/A35 voortandwiel)
Bromfiets:
- Voortandwiel: 26 tanden (bol type)
- Achtertandwiel: 20 tanden (type met inwendige tanden, ook wel A3/A35 voortandwiel)
Wat is een tandwielverhouding en hoe bereken je het?
Je kunt heel eenvoudig rekenen met je tandwielverhouding. Hieronder enkele voorbeelden:
- 26/33 = 0,78
- 26/31 = 0,83
- 26/28 = 0,92
- 26/26 = 1,00
- 26/24 = 1,08
- 26/22 = 1,18
- 28/33 = 0,84
- 28/31 = 0,90
- 28/28 = 1,00
- 28/26 = 1,07
- 28/24 = 1,16
- 28/22 = 1,27
- 31/33 = 0,93
- 31/31 = 1,00
- 31/28 = 1,10
- 31/26 = 1,19
- 31/24 = 1,29
- 31/22 = 1,40
Voortandwiel 27 tanden
Sommige Tomos-rijders kiezen voor een voortandwiel met 27 tanden. Dit hebben we, maar het past niet zomaar. Je zult een stukje uit je carter moeten slijpen om deze combinatie passend te maken. Hieronder zie je een voorbeeld met een 27 tands tandwiel.

Gereedschap en voorbereiding voor Tomos tandwielen en ketting vervangen
Benodigde onderdelen en gereedschappen
Check onze tutorial video
- Tandwielen met ketting set
- Achter tandwiel borgplaat
- Achter tandwiel montage set
- Voortandwiel moer
- Voortandwiel borgplaat
- Pijpsleutel 30mm
- Kettingpons
Hoe herken je slijtage aan je Tomos tandwielen en ketting?
Het is belangrijk om te herkennen wanneer de tandwielen van je Tomos versleten zijn, zodat je Tomos goed blijft
werken. Als de ketting en tandwielen te ver zijn versleten kan het zijn dat je er een tandjes overslaat, tanden afbreken of zelfs dat je ketting breekt.
Hier zijn een paar simpele tips om te checken of ze aan vervanging toe zijn.
Tip: vervang de ketting en tandwielen tegelijk, omdat ze op elkaar inslijten. Check onze webshop voor tandwiel en ketting sets
De 3 meest herkenbare slijtage punten
- Dunne of scherpe tanden: Als de tanden van de tandwielen dun of scherp zijn, betekent dit dat ze versleten zijn.
- Scheve tandwielen: Als de tandwielen scheef staan, kan dit betekenen dat ze zwak zijn en vervangen moeten worden.
- Ketting vaak spannen: Als je de ketting vaak moet aanspannen, kan de ketting versleten zijn.
Tomos tandwielen en ketting demonteren
Voortandwiel demonteren
- Vliegwielkap demonteren en verwijderen zodat je bij het tandwiel kan.
- Borgplaat recht tikken om de bout te ontgrendelen.
- Bout losdraaien met pijpsleutel 30 (60Nm). Hiervoor moet je het tandwiel blokkeren. Door de ketting gemonteerd te laten kan je met het achterwiel je voortandwiel blokkeren. Je achterwiel is te blokkeren door op je brommer te gaan zitten of door een stok door de velg te steken.
- Voortandwiel van de as trekken en controleren op slijtage.
Achterwiel, tandwiel en ketting demonteren
- Ketting losmaken: Gebruik een tang om de sluitschakel los te maken. (Zie video 2:25).
- Remkabel losmaken: Draai de bout op de remankerplaat los die de kabel op zijn plaats houdt en trek de kabel voorzichtig uit de houder.
- Achterbrug: Draai de moeren op de as los met twee sleutels en schuif het achterwiel uit de brug.
- Achter tandwiel: Tik eerst de borgplaat los zodat je de 4 boutjes los kan draaien. Trek of tik nu voorzichtig je tandwiel van je velg af.
Tip: Onthoud waar elk ringetje zit op de as. Maak een foto of leg de ringetjes op volgorde neer.
Monteren
Voortandwiel installeren
- Nieuw tandwiel op de as plaatsen.
- Nieuwe borgring en moer plaatsen en borgring ombuigen om te borgen.
Tips: Controleer altijd of alle onderdelen goed vastzitten voordat je gaat rijden. Gebruik een moer met keerring om beter af te sluiten.
Installeren van nieuwe tandwielen
De juiste tandwielmaat kiezen
Een groter achtertandwiel verhoogt het koppel, wat meer trekkracht biedt, terwijl een kleiner tandwiel de topsnelheid verhoogt maar het koppel vermindert.
Groter = Meer trekkracht, lagere topsnelheid
Kleiner = Minder trekkracht, hogere topsnelheid
In deze handleiding: achtertandwiel van 22 tanden & voortandwiel van 26 tanden.
Achtertandwiel installeren
- Borgingring rechtbuigen.
- Bouten en moeren verwijderen.
- Nieuw tandwiel plaatsen en bevestigen met nieuwe set bouten, moeren en borgplaat.
Aanvullende tips: Controleer lagers en vet de as voor montage.
Hoe vervang je een Tomos ketting?
Stap 1: Sluitclip losmaken en ketting demonteren
Wil je de brommerketting verwijderen? Begin dan met het ronddraaien van het achterwiel totdat je de sluitclip hebt gevonden. Deze sluitclip verbindt de uiteinden van de ketting en kun je eenvoudig losmaken met een tang.
Zorg ervoor dat je de clip eerst goed schoonmaakt, dit zorgt voor meer grip en voorkomt dat je uitschiet met het gereedschap.
Zodra de sluitclip los is, kun je deze terugplaatsen op de ketting zodat je hem niet kwijtraakt.
Met de clip verwijderd kun je de ketting volledig van je brommer halen.
Stap 2: Nieuwe ketting lengte bepalen
Begin met het losdraaien van de kettingspanners tot hun meest losse positie. Hierdoor krijg je voldoende ruimte om de nieuwe ketting gemakkelijk te monteren. Leg de ketting over zowel het voorste als achterste tandwiel.
Let op: nieuwe kettingen zijn standaard te lang en moeten dus altijd op maat worden gemaakt.
Bepaal hoeveel schakels of slotjes je moet verwijderen om de juiste lengte te krijgen.
Trek de ketting strak over de tandwielen en markeer het punt waar je de ketting moet inkorten.
Stap 3: Ketting inkorten met kettingpons
Als je een ketting op maat wilt maken, raden we aan om een kettingpons te gebruiken. Hiermee voorkom je beschadigingen aan de schakels en werk je een stuk preciezer. Plaats de kettingpons op de pin van het gemarkeerde schakelslot dat je wilt verwijderen.
Draai vervolgens de kettingpons stevig aan totdat de kettingpin volledig is uitgeduwd.
Dit kan wat kracht kosten, vooral bij dikkere of versterkte kettingen, maar het zorgt voor een nette en veilige verwijdering van de schakel.
Stap 4: Nieuwe ketting monteren en spannen
Nu je de ketting op de juiste lengte hebt, is het tijd om deze te monteren. Gebruik hiervoor de sluitclip om de uiteinden van de ketting met elkaar te verbinden. Dit doe je op dezelfde manier als waarop je de sluitclip hebt verwijderd.
Let goed op dat je het clipje in de draairichting van de ketting monteert. Dit voorkomt dat de sluitclip loskomt tijdens het rijden. Na het monteren zal de ketting nog los hangen. Deze trek je eenvoudig strak met de kettingspanners op je achteras.
Span de ketting totdat er ongeveer 2 cm speling overblijft. Een goed gespannen ketting zorgt voor een langere levensduur en een soepelere rit.
Houd er rekening mee dat een nieuwe ketting de eerste paar ritten nog wat kan rekken. Controleer daarom regelmatig de spanning en stel bij waar nodig.
Zo voorkom je overmatige slijtage van je tandwielen en behoud je optimale prestaties van je brommer.
Onderhoud na het monteren
Regelmatig de kettingspanning controleren
Waarom? Voorkomt loslopen of extra slijtage op je ketting en tandwielen.
Hoe? Druk in het midden van de ketting en meet ~2 cm speling.
Wanneer? Elke maand of vaker.
De ketting schoonmaken
- Gebruik kettingreiniger of ontvetter en borstel.
- Spoel af met water en laat drogen.
De ketting smeren
- Breng kettingspray of olie aan terwijl je het wiel draait zodat de hele ketting en tandwielen ingesmeerd zijn.
- Voorkom teveel vet om vuilophoping te vermijden.
Wanneer? Na het schoonmaken of eens per maand, afhankelijk van de rijomstandigheden.