De ontsteking is het hart van je Tomos. Als er geen vonk is, start de brommer niet. In deze gids leggen wij helder uit wat elk onderdeel doet, hoe je de meest voorkomende problemen herkent en welke stappen jij met een multimeter kunt nemen om het probleem te vinden. Geschikt voor elke Tomos liefhebber.
Hoe werkt een Tomos ontsteking
Het ontstekings traject van je Tomos begint bij de ontsteking die bestaat uit een vliegwiel en spoelen. Het vliegwiel met magneten wekt spanning op in de stator. Die pulsen gaan naar de CDI unit die de energie verwerkt en een ontstekingspuls naar de bobine geeft.
De bobine zet dat om in hoogspanning die via de bougiekabel naar de bougie gaat en daar de vonk maakt. Als een schakel in die keten faalt, krijgt je Tomos geen vonk.
Tomos killswitch en draadboom controleren
Wat kan er stuk zijn
Een kapotte killswitch kan permanent naar massa schakelen waardoor je geen vonk hebt. Losse of beschadigde kabels en slechte connectoren veroorzaken vaak geen vonk of onregelmatige vonk. Kabelbreuken zijn het meest voorkomend op plekken met veel wrijving en beweging zoals bij je balhoofd.
Hoe herken je een defecte killswitch of een kabelbreuk
Geeft de brommer geen vonk terwijl de killswitch uit staat of verdwijnt de vonk bij het bewegen van de kabels? Dan ligt de oorzaak waarschijnlijk in de draadboom of verbinding tussen onderdelen. Visuele schade en corrosie zijn ook duidelijke aanwijzingen. Check op connectie
Hoe meet je een kabelboom door met een multimeter
- Zet de multimeter op continuïteit of lage ohm-stand.
- Houd een van de probes tegen een massa punt van je brommer en de andere tegen de output van je killswitch
- Staat de killswitch in de uit stand? Dan moet de meter contact met massa tonen.
- Staat de killswitch in de aan stand? Dan mag er geen contact met massa zijn.
- Controleer kabels: meet continuïteit (de connectie) tussen het begin en eindpunt van de onderdelen.
- Hoor je geen piep of toont je multimeter geen continuïteit? Dan heb je een kabelbreuk.
Tomos bougie testen
Problemen herkennen bij de bougie
Hoe test je een bougie op vonk
- Verwijder de bougie en controleer de gap (rond 0.45 mm).
- Plaats de bougie in de dop en houd het schroefdraad van de bougie tegen een massa punt aan.
- Kick zelf of laat iemand kickstarten. Zie je een duidelijke blauwe vonk? Prima. Geen vonk? Voer de test dan uit met een andere bougie om te checken of het niet aan de bougie ligt.
- Vonkt deze ook niet? Dan zijn andere onderdelen in het ontstekings traject defect en moet je verder testen.
- Wil je meer weten over de verschillende bougies? Check onze blog: Uitleg verschillende bougies, weerstand, korte of lange schacht etc.
Bougiekabel en bougiedop
Waarom deze vaak kapot is
Een slecht contact, vocht of interne breuk in de kabel zorgt voor een zwakke of geen vonk. De isolatie kan ook beschadigd zijn waardoor de vonk naar het frame springt in plaats van naar de bougie. Check visueel op beschadigingen op de bougiekabel en bougiedop.
Problemen bij de bougiedop
- Zet de meter op weerstand (Ω).
- Meet tussen de koperen kern van de bougiekabel en het binnenste contact van de bougiedop. Meet je geen weerstand? Dan is de dop kapot.
- Controleer ook op lekstroom naar massa door te meten tussen de bougiedop en massa. Continuïteit naar massa betekent dat de isolatie ergens kapot is en je de bougiekabel en/of bougiedop moet vervangen.
Tomos CDI unit en bobine doormeten met een multimeter
Wat doet de CDI en bobine unit
De CDI regelt het ontstekingstijdstip. Hij slaat kort spanning op in een condensator en ontlaadt dit precies op het juiste moment naar de bobine. De bobine zet de lage spanning van de CDI om naar hoge spanning.
Die hoge spanning is nodig om een vonk over de elektroden van de bougie te laten springen. Als de CDI defect is, krijg je geen of onregelmatige vonk. Bij Tomos A35 is de CDI en bobine 1 unit.
Hoe herken je een kapotte bobine/CDI unit
Je herkent een kapotte bobine/CDI unit doordat je geen of een onregelmatige vonk hebt terwijl je ontsteking genoeg spanning levert.
Hoe meet je de bobine/CDI unit door?
- Controleer visueel op vocht, corrosie of brandplekken.
- Zet je multimeter op Ohm (Ω) om de weerstand te meten.
- Zorg dat de CDI/bobine-combinatie losgekoppeld is van de kabelboom.
- Meet tussen de ingang van de CDI (draad die van de ontsteking komt) en massa. Je zou een lage weerstand moeten zien, meestal 0,3 - 2 Ω.
- Meet tussen de bougie-uitgang van de bobine (de connectie naar de bougiekabel) en massa. Hier moet je een veel hogere weerstand zien, vaak in de kilo-ohm (kΩ) range.
- Als je oneindig (OL) meet, betekent dat waarschijnlijk een onderbroken winding (draadbreuk).
- Als je 0 Ω meet, betekent dat kortsluiting binnen de spoel.
Problemen bij de ontsteking en vliegwiel
Wat doet de ontsteking op je Tomos
Ontsteking doormeten met een multimeter
- Zet de multimeter op AC-voltage. Meet tussen de ontstekingsdraad en massa terwijl je het vliegwiel draait door te kicken. Je moet een wisselende spanning zien. Als je dit niet ziet of een hele lage voltage hebt kan een of meerdere spoelen kapot zijn.
- Controleer of het vliegwiel wel goed vast zit. Als de vliegwielbout los zit, kan je een onregelmatige timing hebben of zelfs dat je vliegwiel er af vliegt tijdens het rijden.
- De grondplaat moet stevig bevestigd zijn en op snor of brom stand staan. Deze zit vast met 2 kleine boutjes. Als deze niet vastzit, kan de ontsteking verschuiven waardoor je Tomos onregelmatig loopt of helemaal niet start.
- Check of de vliegwiel/hoofdas spie nog goed zit en niet is verbogen of beschadigd.





